Аутомобилска револуција неће тако брзо стићи на наше улице

Како изгледа када у реалним условима замените свој аутомобил електричним, проверила је екипа РТС-а. Период од седам дана показао је да, без помоћи државе и фондова за екологију, аутомобилска револуција неће тако брзо стићи на наше улице.

Иницијално улагање од 46.000 евра у електрично возило не може се у Србији исплатити за време трајања радног века батерије од шест година. Субвенција за куповину нема, а ни других олакшица, па будући власник у старту нема рачуницу.

Примера ради, подстицај за куповину у суседној Хрватској је 10.000 евра за електромобил и пет хиљада за хибридно возило, тако да тамо грађанин може већ за 13.000 евра да купи најмањи елекетромобил и да уз то добије бесплатан паркинг, пуњење и путарину.

Код нас се плаћа све осим пуњења, које је обезбеђено у овлашћеним сервисима.

Ако идете 200 километара ван Беогарда, морате имати некога ко ће вам дати да пуните аутомобил и веровати на реч да ћете му потрошити струју за само 300 дин. Струја је код нас много јефтинија него у Европи, и то би можда била основна мотивација за куповину.

„Цена коју они морају да плате, најчешће неком приватнику који производи струју из обновљивих извора, јесте два до три пута већа него она коју ЕПС продаје грађанима и индустрији“, напоменуо је проф. др Александар Гајић из Инжењерске академије Србије.

Возити електромобил је веома тешко јер се стално борите са рангом кретања. Уколико желите да све време имате укључену климу или грејање, од приказаних 270 километра домета одмах вам се одбија 25 километара. Свако нагло убрзавање односи вам и нову снагу батерија, али, ако умерено држите ногу на гасу и користите сваку низбрдицу за пуњење, ранг се може и повећати.

„Вожња електромобилом је занимљива, јер сваког тренутка на овом екрану ви видите да ли енергију трошите или пуните. Екран показује да се енергија рекуперира, фактички да се враћа путем предњих точкова у батерију. Када се дода мало гаса, аутомобил одмах троши енергију која постоји“, истакао је возач аутомобила.

Електромобил је скоро немогуће користити а да код куће немате прикључак, можда чак и брзи пуњач до 22 киловата који пуни цело возило за три до четири сата.

Ослањање на мрежу пуњача, која је заиста мала, у Београду је тешко, а у градским гаражама плаћате паркинг приликом пуњења, па тако ни ту не постоји субвенција.

Све у свему, за седам дана екипа РТС-а приметила је много предности али и мана вожње на струју, која свуда у свету долази у виду нове револуције у ауто-индустрији.

број коментара 5 Пошаљи коментар
(субота, 25. мај 2019, 15:48) - anonymous [нерегистровани]

nasa perspektiva

Ima da stigne sa zakasnjenjem koliko i Evropska Unija, znaci sa 60 do 140 godina kasnjenja. Mozda stignu ovde kad se u drugim zemljama narodi budu vec odselili na druge planete, pa nama ostanu polovni leteci automobili i budemo u cudu gledali sta je to i radosno se vozikali dok udisemo poslednje udahe vazduha na ovoj planeti.

(субота, 25. мај 2019, 14:33) - Dusan [нерегистровани]

moje misljenje

Pozdrav redakciji.
Neke stvari koje bih istakao... Taj ev Golf sto ste vozili/testirali je komedija...Ev auto u pokusaju... Nije dizajniran kao ev, baterije su ocajne, pogon/prenos, software itd...je zaista ocajno i jedno 10tak godina iza trenutnih modela...
Treba gledati na model 3(tesla) pa kia niro, hyundai kona i na jos poneki model. Relativno pristupacni(od 35k do 45k eur) i pre svega vrlo funkcionalni i prakticni vec danas... Kada se pogleda u kojoj su klasi i ko im je ekvivalnet sa sus motorima reklo bi se da su cak i jeftini!!!(bmw serije 3, audi a4 itd...sve automobili od preko 30k eur)
Sto se punjenja tice...model 3 na v3 superpunjacu se za 20min napuni oko 50% ili recimo sa 20-70% baterije za 20min!!! To je fenomenalno...
A sto se tice cene struje i slicno. Pa lepo ulozite oko 5k eur za solarne panele i invertor i punite auto besplatno kod svoje kuce ako imate uslova. Taj sistem moze da sluzi 20god(paneli npr.) Ili nocu kad je jeftina tarifa.

(субота, 25. мај 2019, 13:40) - Бојан [нерегистровани]

Трошкови

Просечна цијена kWh на јавним пуњачима у западноевропским износи 30-40 еуроценти. Струја за домаћинства кошта око 20-25 центи. Зависно од величине и начина вожње,електро аутомобили троше 15-20 kWh на 100 км. То значи 5-8е трошкова за струју на 100 км, ако пуните на мрежи јавних пуњача. Додајте на то амортизацију батерије која траје 5-8 година и кошта око 10.000е и више и јасно је да је економска рачуница несигурна. Овде не помињем остале ефекте и позадину електро покрета.

(петак, 24. мај 2019, 18:47) - anonymous [нерегистровани]

120 godina automobilizma...

Ni puteve sa ulicama revolucionisali nismo kao evropa npr..
A na mercedesu i porseu nema ni jednog srpskog zavrtnja..
Nije kljuc na baterijama...
Kljuc je u bravi na vratima.
A sasija sa osovinama i tockovima mogla bi malo duze i brze
voziti bez baterija kada bismo prestali da ponizavano nauku
i da joj zatvaramo vrata i okrecemo ledja..
voziti

(петак, 24. мај 2019, 14:25) - anonymous [нерегистровани]

Kljuc je baterija

Da bi se elektromobili prodavali u mnogo vecem broju, kljuc je da baterija postane jeftinija, sa vise kWh/Kg i sa nesto brzim punjenjem. Za sada najbolje baterije ima Tesla, od oko 250kWh/Kg... Ali vec se nagovestava da u par godina kapacitet ce se dramaticno povecati, na 400kWh/Kg. Neki pricaju za prototipe od 1000kWh/Kg. Ukoliko cene baterije spadnu dovoljno, a to je vec jedan postojeci proces, jer cema im konstantno spada, elektromobil ce ubrzo biti glavna opcija vozaca, jer ce im cena biti pristupacna.