Ростислав Бељаков, човек иза „мигова“

Реч „миг“ постала је синоним за војну моћ Совјетског савеза. Њихов конструктор Ростислав Бељаков остаће упамћен по осмишљавању невероватних летелица које су задавале главобоље у војним круговима на Западу.

Руски конструктор авиона Ростислав Бељаков, који је прошле недеље преминуо у 94. години, није био претерано познат ван Совјетског савеза. Међутим, летелице које је осмислио и конструисао итекако су биле познате, наводи Би-Би-Си, осврћући се на живот легендарног конструктора.

Мали број речи толико подсећа на Хладни рат као акроним за конструкторски биро који је Бељаков водио две деценије - „МиГ“.

Неки од „мигова“ којима је Бељаков помогао да се са папира, од фазе цртежа вину на небо су међу најимпресивнијим које је Совjетски савез избацио, попут ловца-бомбардера „миг-23“, импресивног „миг-25“ који је могао да лети три пута брже од звука, и „миг-29“ са два мотора који је направљен као одговор на амерички „Ф-16“.

Бељаков је преузео посао генералног директора бироа „МиГ“ након смрти оснивача Артјома Микојана, 1971. године. Но, треба рећи да је у Бироу био од 1941, а један од првих послова му је био унапређење ловца „миг-3“.

Ипак, име Бироа постаје нашироко познато тек са појавом авиона „миг-15“, који је веома забринуо америчке војне кругове.

„Имали сте компактан, мали, маневарбилан и изузетно ефикасан ловац на млазни погон који је потпуно доминирао у ваздуху током рата у Кореји“, истиче Џонатан Гленси, авијацијски стручњак.

Према његовим речима, „миг-15“, било да је у ваздуху или у музеју на пиједесталу, евоцира успомене на хладноратовску еру.

Због њега је реч „миг“ постала толико позната да је просечна особа на Западу сваки руски војни авион током 50-их и 60-их година звала „миг“.

Бељаков је врло брзо постао један од „Мигових“ главних дизајнера, помажући у конструисању „мига-21“, који се производио скоро пуних пола века.

Попут „мига-15“, који је америчкој војсци задавао главобоље у Кореји, „миг-21“ је био ноћна мора у Вијетнаму.

Ипак, оно по чему ће Бељаков највише остати упамћен јесу наредни пројекти.

Огромни „миг-25 фоксбет", који је био велик као „ланкастер“ бомбардер из Другог светског рата а три пут бржи од звука, био је један од Бељаковљевих најимпресивнијих радова.

Био је невероватно брз. Машина која је достизала брзину од три маха била је дизајнирана да пресреће нову генерацију америчких стратешких бомбардера дугог домета који су носили нуклеарне бојеве главе, посебно „Б-70 валкиру“.

„Војни конкорд“ како су га многи назвали, двомоторни „миг-25“ могао је да достигне висину од 21 километар, а направљен је да буде смртоносни противник америчких бомбардера.

Тадашња серија сложених америчких бомбардера никада није ни ушла у службу, добрим делом захваљујући страху од „мига-25“, али се зато 1.186 „фоксбетова“ винуло у небо.

Бељаковљев дизајн, у који су Американци имали делимичан увид из шпијунских фотографија, уплашио је Пентагон и убрзао развој „Ф-15“, једног од главних стубова авијације САД.

Када је један совјетски пилот пребегао у Јапан у „мигу-25“ 1976. године, агенти ЦИА потпуно су расклопили и поново склопили авион пре него што је враћен Совјетском савезу.

Даглас Бери, са Међународног института за стратешке студије, први пут је упознао Бељакова када се Совјетски савез распао.

Упркос томе што је руски конструктор тада имао 70 година, он се и даље са пуно ентузијазма бавио развојем „мигова“, чак и у тешким временима за Биро.

„Распад Совјетског савеза убрзо је условио тотални колапс развојних планова и током 90-их година некада познати конструкторски биро борио се да опстане“, објашњава Бери.

Према његовим речима, највећи успех Бељакова је то што је он највећи разлог због којег је „Миг“ у Совјетском савезу био испред свог главног ривала - „Сухоја“.

„То се на најбољи начин видело и када је наручен ловац пете генерације. Прототип 'артикал 1,44' је направљен и спроведен је пробни тест, али Русија 90-их година није могла да финансира његов даљи развој и програм је напуштен“, истиче Бери.

„Мигови“ и даље служе у многим војскама широм света. И док судбина „Мига“ после распада Совјетског савеза не може да се мери са „Сухојем“, име које је за време Хладног рата изазивало жмарце на Западу остаће још дуго упамћено.

Уосталом, у току је развој „мига-35“, унапређене верзије „мига-29“.

број коментара 12 Пошаљи коментар
(петак, 07. мар 2014, 14:43) - Патриот [нерегистровани]

Нису наивни!

Шта би са нашим Миговима? Нешто се не појављују а политичари ћуте, из гледа да су их потпуно "заборавили". Д о сад аби били готови таман д асу их састављали градитељи београдског метроа, већ би били готови од кад се погађају. Али изгледа да запад некоме заврће руку да одустане а он ћути. И тако ће то ћутећи да се промакне док народ заборави а запад нам ували неке своје које је неко избацио из наоружања. Треба помоћи западу јадници у великој су кризи а ми тако добро(просто)душни. Где би они са својом отписаном робом и својим отпадом да немају нас и нама сличне? Нису Руси наивни да нам стално помажу а наши политичари стално окренуте главе ка западу траже од њих помоћ. Помажи ми а ја ћу се удруживати са твиојим непријатељима!?

(петак, 07. мар 2014, 13:47) - Шаки [нерегистровани]

Назив

Прави назив: "Микојан - Гуревич" - МиГ

(петак, 07. мар 2014, 11:55) - Jelesije Zemljoradnik [нерегистровани]

Ika-3

Svaka cast za tekst i za konstruktora ali Mig-3 na klipni pogon je verna kopija Ika-3 rogozarski delo nasih konstruktora Koste Sivceva i Ljubomira Ilica koji je bio lovac vrhunskih lefnih osobina.

(петак, 07. мар 2014, 10:17) - anonymous [нерегистровани]

Mig 25

Kada je jedan sovjetski pilot pobegao 1976 u Japan, japanci odma su ga stavil na njihov vojni brod pokrili su ga sa satorsko krilo da se nevidi od dozgo i predali su ga Amerima da otkriju kako je napraven. Videli su da je mnogo moderan za to doba, ali su se cudili zasto takav moderan avion ima radio komunikacije ne na transistore nego na obicne stare lampe. Uzeo im je 4 meseca da pronagu zasto. I na kraju su nasli kad bi bio nuklearni rat ovaj avion ke da leti posto radio komunikacije neke imati problema , staticna energija nema da ima nikakav uticaj. Ove danasnje digitalne komunikacije kad bude nuklearni rat bice od nikakve koristi. I nasli su da Rusi nisu budale kao njih.

(петак, 07. мар 2014, 02:41) - anonymous [нерегистровани]

glava

Svajcarska je vojno neutralna i mora da ima vojsku spremnu da brani tu neutralnost. Nisam siguran, ali cini mi se da sam cuo da svi Svajcarci imaju vojno sluzenje vojnog roka i da oruzije drze kuci. Sto se avijacije tice, od lovackih aviona imaju samo 32 F18 i 54 F5(u rangu naseg MiG21). Ova "Sila" nije dovoljna da se ocuva politicka neutralnost u okruzenju Francuske, Nemacke, Italije i da kazemo Austrije koja bas i nije pretnja. Sto pre shvatite da Svajcarska nije bas toliko neutralna koliko mnogi ovde misle i prizeljukju Srbiji tim bolje. Srbija, da bi bila neutralna mora vojno i ekonomski biti sposobna da se nosi u najmanju ruku sa Grckom, da ne spominjem drugu silu NATO-a, Tursku koja ovde ima ogromne interese. Tako da, vi neutralni....kada budete imali pare za 100-150 lovaca kao sto je imala JNA(100 MiG21+domaca avijacija i za devedesete je previdjeno 100-150 domacih lovackih aviona poslednje generacije)onda pricajte, sve do tada Srbija nece biti neutralna. Pozdrav za sve i zelja da Srbi misle svojom glavom uz tacne informacije.

(петак, 07. мар 2014, 01:46) - anonymous [нерегистровани]

200g parizera

Hoćete li se više vi gladni najesti?! Svi gladni, žedni i bez para a na ulici nemožeš da prođeš od kola i debelih ljudi...

(петак, 07. мар 2014, 00:35) - anonymous [нерегистровани]

Legenda

Ono što je kalašnjikov za pušku, to je MIG za avion.

(петак, 07. мар 2014, 00:33) - anonymous [нерегистровани]

Piloti

Jedino kod nas je perspektivno zanimanje vojni pilot lovac.
Za par godina tehnologija će se toliko razviti, da neće biti potrebe za pilotima lovcima.
To jedino ne shava naše RViPVO.

(четвртак, 06. мар 2014, 23:20) - Foxbat [нерегистровани]

Visinski rekord

Kad se vec spominje MiG 25, trebalo bi napomenuti da taj avion drzi rekord visine leta na skoro 38km.

(четвртак, 06. мар 2014, 22:43) - anonymous [нерегистровани]

RE zalosno

Drzava koja ima gladne najcesce je nerazvijena, ima slabu i ne razvijenu ekonomiju.
Ne postoji zemlja u svetu sa jakom ekonomijom, koja iza sebe nema jaku vojsku, narocito avijaciju. Cak i svajcarska koje je neutrala, ima impresivnu avijaciju, a sluzbenik u banci ne moze biti onaj ko nije sluzio vojsku. Kad se vec ugledamo na zapadne zemlje ugledajmo se i po naoruzanju na njih.